Gen Z na sociálnych sieťach (Niemova)

Každá generácia sa líši od druhej vo svojom svetonázore, predovšetkým kvôli rozným podmienkam a prostrediu, v ktorom vyrastali. Gen Z je prvou generáciou, ktorá sa zrodila v čase, keď sa technológie pevne usadili v každodennom živote človeka. Na rozdiel od predchádzajúcej generácie, dnešní tínedžeri majú revolučnejší a skeptickejší postoj k online prostrediu.

Prvé veci, ktoré napadnú, keď sa zamyslíte nad dnešnou generáciou tínedžerov a jej charakteristickými vlastnosťami, je tolerancia, aktívna účasť v spoločenskom a politickom živote, ale predovšetkým – technologický rozvoj.

Táto generácia si nevie predstaviť svoj život bez sociálnych sietí a slobodného prístupu k veľkému množstvu informácií kedykoľvek a kdekoľvek.

Tínedžeri sa stretávajú s odsudzovaním a výčitkami zo strany príbuzných a starších generácií, že neustále pozerajú na displej mobilu a nevidia svet okolo seba. Mladí ľudia sa naopak považujú seba za vedomejších ako ich predkovia, a to možno vysledovať v tom, ako sa obe generácie (Y a Z) správajú na sociálnych sieťach.

Predchádzajúca generácia Y

Ako vysvetľuje Pew Research Center, stanovené dátumy pre generácie sú len orientačné, teda neexistuje presný dátum, kvôli rozdielnym názorom vedcov na túto otázku.

Predchádzajúca generácia sa nazýva Millennials (Y) – sú od roku 1980 do roku 1994, za pokolenie Z sa považujú ľudí narodení v rokoch 1995-2010. Mileniáli sa nezrodili v ére digitálnych technológií, ale analógových: televízory, rádiá, kazety, CD, analógové telefóny, telefónne automaty a podobne.

Prvý telefón sa začali predávať v roku 1994: smartfón Simon od IBM, ktorý stál 900 dolárov so zmluvou, ak bez – niečo cez tisícku dolárov. Od tohto momentu sa mobilné telefóny len ďalej vyvíjali a dostatočne rýchlo už nenašli by ste človeka, ktorý by nebol používateľom smartfónu.

V tom čase Mileniáli sa stali prvou mladou generáciou, ktorá začala využívať technológie v domácnosti a každodennom živote.

Ktoré aplikácie preferuje generácia Z a ktoré – Y?
  • Na rozdiel od Mileniálov, generácia Z už televíziu takmer nepozerá, pretože všetky ich obľúbené televízne relácie a programy sú v mobilných aplikáciách, ako je napríklad Netflix.  

Na základe údajov spoločnosti Vision Critical generácia Y využíva viac počítač, zatiaľ čo Z vo väčšej miere využíva svoje smartfóny.

  • Podľa štatistík Pew Research Center sa od roku 2019 výrazne znížil čas strávený tínedžermi na sociálnych sieťach, s výnimkou TikToku.

Zatiaľ čo Mileniáli používajú predovšetkým Instagram, Facebook a Twitter, ktoré sú im dávno známe.

  • Mladí ľudia dnes preferujú súkromie, teda aplikácie, v ktorých môžete komunikovať len so známymi alebo ľuďmi, ktorých kontaktné údaje ste dozvedeli priamo od nich (napr. Telegram, Discord, BeReal). Dobrým príkladom je aj Snapchat, v ktorom môžete ovládať, kto a ako dlho môže vidieť vaše konkrétne príspevky.

Mnohé sociálne siete majú funkciu uzavretého účtu a príbehov „len pre blízkych“; otvorené účty dnešní tínedžeri zvyčajne používajú na obsah propagujúci ich prácu a umenie, podnikanie atď.

Ako vlastne Generácia Z ovplyvňuje sociálne siete?
  • Keďže tínedžeri tvoria veľkú časť publika sociálnych sietí a aplikácií – sú prví, na ktorých sa firmy pri aktualizáciách zameriavajú. Napríklad generácia Z jednoznačne preferuje krátke videá ako v aplikácii Tiktok a táto sieť sa rýchlo stala najpoužívanejšou medzi mladými používateľmi. Napríklad, s cieľom držať krok s trendmi a aktuálnymi záujmami, ktoré určujú tínedžeri, Instagram predstavil Reels – krátke a dlhé video príspevky.

Príťažlivosť Tiktoku spočíva v tom, že táto aplikácia prispôsobuje používateľovi obsah podľa jeho záujmov a zároveň ho neustále aktualizuje, pridáva nové možnosti tvorby videí alebo vytvára nové typy (ako napríklad možnosť vytvárať animovane video priamo v Tiktok), aby nestratiť záujem publika. Zatiaľ čo ten istý Facebook jednoducho zdvojnásobí personalizovaný obsah pre používateľa.

  • Dnešní tínedžeri už neveria „peknému obrázku“ na sociálnych sieťach a uprednostňujú realistický, nie „“ideálny“.

Generácia Z vyžaduje od značiek úprimnosť, pretože často sa stavalo, že boli cieľom 30-dňových bezplatných skúšobných verzií, falošných obchodov a podobne pri používaní sociálnych médií, takže značky a spoločnosti musia súťažiť o dôveru potenciálnych mladých zákazníkov.

  • Spoločnosti sa čoraz viac uchyľujú k reklame pomocou mémov, ktoré získavajú veľkú publicitu medzi tínedžermi. Hlavným dôvodom, prečo tínedžeri využívajú sociálne siete, je zábava a značky sa prispôsobujú svojmu publiku tým, že do svojej reklamy pridávajú viac zábavného prvku.

Dá sa teda usúdiť, že generácia Z zmenila politiku a trendy sociálnych sietí a Internetu ako takého. Táto generácia chápe hrozby, ktoré so sebou nesie online priestor, ako médiá a sociálne siete ovplyvňujú ľudí vo svoj vlastný prospech, a preto robia všetko pre to, aby nezveriť dominantné postavenie na sociálnych médiá do rúk veľkých spoločností a vplyvných ľudí. Pričom vyhradzujú právo rozhodovať o tom, čo bude pre ľudí obľúbené, užitočné a zaujímavé.

V skutočnosti generácia Z trochu zmenila spôsob fungovania sociálnych sietí v prospech bežných ľudí, čím sa znížila toxicita týchto prostredí. Tak napríklad technologické spoločnosti menia svoje slogany: TikTok hovorí, že je platformou na zábavné účely a BeReal sa prezentuje ako „nie som ďalšia sociálna sieť“.

Zaujímavý fakt: výkonný riaditeľ Google poznamenal, že 40 % tínedžerov vo veku 18 až 24 rokov už menej používa Google na vyhľadávanie informácií, pretože uprednostňujú na to Instagram alebo TikTok.

Autor: Yuliia Niemova

Zdroje: Pew Research Center, Vision Critical

Foto: Pexels.com

Pridajte Komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *